Analizy statystyczne w procesach badawczych
Przeprowadzając procesy badawczy należy we właściwy sposób zrozumieć ich celowość. Po pierwsze badania takie mają na celu gromadzenie informacji i analizowanie ich z wykorzystaniem analizy statystycznej. Po drugie procesy takie mają także praktyczny wymiar, gdyż zebrane dane mają zostać wykorzystane w podejmowanych działaniach, a więc teoretyczna wiedza zostanie przełożona na skonkretyzowane działanie.
Widzieć więcej niż dotychczas
W procesie badawczym analizy statystyczne mają za zadanie usprawnienie podejmowanych prac oraz wydobycie jak największej wiedzy z pozyskiwanych danych. Ponadto umożliwiają one:
- weryfikację i uporządkowanie zebranych danych;
- wskazanie występujących zależności;
- rozszerzenie perspektywy patrzenia na badany problem.
Przeprowadzanie procesów badawczych ma na celu w głównej mierze pozyskanie danych, które wesprą podejmowane działania oraz pozwolą na zaplanowanie przyszłych celów rozwojowych.
Czym są i czemu służą cechy statystyczne?
Za przedmiot badań statystycznych wskazuje się cechy statystyczne, które są czynnikami wyróżniającymi dany element populacji. Cechy te w literaturze dzieli się na:
- jakościowe (np. płeć);
- ilościowy.
Warto zauważyć, iż dodatkowo cechy statystyczne o charakterze ilościowym dzieli się dodatkowo na:
- ciągłą np. ciśnienie krwi;
- porządkową np. wielkość miasta;
- dyskretną np. ilość dzieci.
Podział ten umożliwia szczegółowe ujęcie badanego problemu i zwrócenie uwagi na różne jego aspekty.
Zebrane dane należy w dobry sposób zanalizować
W procesach badawczych bardzo dużą uwagę przykłada się na właściwej analizy zebranych danych, które pozwalają na zebranie wniosków odpowiadających rzeczywistości. Analizy statystyczne w odpowiedzi na różnego typu cechy statystyczne stosują rozmaite metody analizy. Zaobserwowane na próbie losowej własności cechy statystyczne zostają przeniesione na całą populację dzięki zastosowaniu wnioskowania statystycznego, który w swoim zakresie obejmuje:
- estymację parametrów populacji;
- weryfikację hipotez statystycznych;
- klasteryzację obserwacji.
Z innego punktu widzenia…
Kontrapunktem dla wyżej opisanej metody jest statystyka opisowa, która w przeciwieństwie do powyżej opisanej metody nie przenosi pozyskanych wyników z próby na całość populacji. Zachowanie odpowiedniej uważności w trakcie analizy statystycznej pozwala na pozyskanie informacji, które będą mogły zostać zastosowane w działaniu. Stąd też bardzo ważne jest przeprowadzanie procesów w zgodzie ze sztuką badawczą, a w tym z zachowaniem szczególnej staranności na każdym z etapów badania.