Analizy statystyczne w procesach badawczych
Zrozumienie badanego zagadnienia możliwe dzięki właściwemu zaplanowaniu procesu badawczego, który będzie nakierowany na zbieranie potrzebnych danych poddawanych analizie statystycznej. Analiza ta, pozwoli na wskazanie prawidłowości odpowiedzialnych na występowanie i rozwój badanego zjawiska, a także ukazanie występujących zależności i korelacji.
Działania stworzone dla badaczy
Przeprowadzając etap analizy, badacz może odnieść się do m.in.:
- dominanty – wartości, która najczęściej występuje w badanym zbiorze;
- mediany – wskazuje wartość, która dzieli zbiór danych na dwie równe części;
- średniej arytmetycznej – dzieli zbiór podlegający badaniu na równoliczne grupy.
Dominanta pozwala na uchwycenie preferencji osób, które podlegają badaniu. Natomiast, jeśli badanie będzie korzystało z mediany to zyska możliwość równomiernego podziału danych w takich sposób, że w każdej z grup znajdzie się ich tyle samo. Odnosząc się do średniej arytmetycznej, należy zwrócić szczególną uwagę na wartości skrajne. Średnia oraz mediana wykorzystywana jest jako narzędzie służące do dychotomizacji zmiennych.
Dane surowe w procesach badawczych
Jednak zastosowanie w badaniu metod statystycznych, musi być poprzedzone właściwym przygotowaniem danych, które mogą przyjąć postać:
- kwestionariuszy;
- dzienników obserwacji, bądź panelowych;
- zapisów z dokonanych pomiarów.
Dane takie należy w odpowiedni sposób kontrolować, a następnie zakodować. Zaś następne etapy obejmują:
- analizę statystyczną;
- interpretację wyników.
Etap kodowania danych najczęściej polega na przeniesieniu danych z narzędzia pomiarowego takiego jak kwestionariusz ankiety, do pamięci komputera.
Praktyczne zastosowanie statystyki
Co do samej analizy statystycznej, to pozwala ona na zebranie, przetworzenie i zaprezentowanie dużej ilości danych, a następnie wysnucie konstruktywnych wniosków względem badanego zagadnienia. Jednocześnie mówiąc o samej statystyce, jako nauce należy zauważyć, że jest ona obecna we wszelkich działaniach człowieka. Dzięki właściwie przeprowadzonym analizom można:
- skutecznie zarządzać produktem np. mlekiem i trafiać do odpowiedniej grupy odbiorców;
- tworzyć samochody wyróżniające się zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań dostosowanych do oczekiwań nabywców;
- podnosić jakość obsługi klienta czy wykonania produktów;
- kontrolowanie skuteczności wprowadzonych rozwiązań w dziedzinie służby zdrowia;
- dostosować ofertę swoich usług (np. telekomunikacyjnych), do oczekiwań grupy odbiorców z uwzględnieniem możliwości pozyskania nowych klientów.