Wskazówki, aby stworzyć najlepszą ankietę
Wiele z nas decyduje się na przeprowadzanie ankiet. Szukamy respondentów, aby mieć podgląd obecnej sytuacji, lecz nie zawsze udaje nam się zebrać wymagane informacje, które pozwolą nam wyciągnąć wnioski do dalszych działań. Czemu część z respondentów zaczyna ankietę, a jej nie kończy, bądź w ogóle nie wypełnia ankiety? Może mieć na to wpływ wiele czynników, dlatego warto zapoznać się ze wskazówkami, których przestrzeganie sprawi, że uzyskamy większą liczbę odpowiedzi i zbierzemy więcej informacji na temat badanego zjawiska.
Stwórz krótką ankietę
Zasadą numer jeden jest stworzenie krótkiej ankiety. Większość osób nie ma dużo czasu, gdyż żyjemy w ciągłym pośpiechu. Tworząc ankietę musimy być już wdzięczni osobom, które klikną w udostępniony przez nas link drogą mailową, bądź na forach społecznościowych. Warto poinformować respondenta o szacowanym czasie trwania ankiety, aby mógł zastanowić się, czy jest w stanie poświęcić wystarczającą ilość czasu na wypełnienie ankiety. Innym powodem jest to, że coraz więcej osób odpowiada na ankietę na telefonie komórkowym, a długa ankieta na małym, mobilnym ekranie jest niewygodna.
Załączaj zdjęcia do pytań ankietowych
Dlaczego blogi i strony informacyjne są ciekawe dla odbiorców? Dlatego, że są różnorodne – nie jesteśmy zasypywani samymi tekstami, lecz także możemy zauważyć zdjęcia, czy inne pliki multimedialne, które urozmaicają przekazywaną treść. Ty, jako ankieter oczywiście jesteś zainteresowany głównie gromadzeniem danych, lecz nie możesz zapominać o swoich respondentach. Pytania powinny być zadawane w ciekawy, zabawny sposób, aby przyciągnąć, jak największą liczbę odbiorców. Bardzo łatwo jest dodawać zdjęcia w narzędziu do tworzenia ankiet SurvGo™. Najlepiej dodawać zdjęcia, do których będziemy mogli zadać pytania.
Bądź zabawny
Kolejnym powodem, dla którego ludzie wezmą twoją ankietę jest taki, że im zależy i są zainteresowani tematem. Standardowe pytania bez duszy są bardzo nudne. Siatki są straszne i sprawiają, że twój mózg za dużo myśli i w końcu odpowiada losowo. Musisz komunikować się z respondentami tak, jakby byli fanami na Facebooku, których musisz zaangażować. Twoja treść musi być unikalna i napisana tak, jakby za nią stał prawdziwy człowiek, który potrzebuje ich opinii, aby tworzyć lepsze produkty lub oferować niesamowite usługi. Jeśli możesz, podaj trochę kontekstu do ankiety jako wprowadzenie. Wyjaśnij, dlaczego musisz uzyskać ich opinie i co pomoże Ci to zrobić w Twojej firmie.
Dostosuj projekt badania do własnych potrzeb
Jeśli strona docelowa Twojej ankiety wygląda interesująco to automatycznie zapewni Ci lepszy wynik wypełnienia ankiety. Umieść tam swoje logo. Użyj zgrabnych czcionek. Korzystając z programu do tworzenia ankiet SurvGo™ możemy zaprojektować swój własny kwestionariusz lub skorzystać z istniejących już szablonów.
Opublikuj wyniki ankiety
To całkiem jasne, że natychmiastowa nagroda za oglądanie statystyk zaraz po głosowaniu jest główną motywacją do głosowania. To sprawia, że proces ten jest naprawdę interesujący i uzależniający. Warto po zakończeniu ankiety przedstawić respondentom uzyskane wyniki. Respondenci są ciekawi rezultatów badań, w których brali udział.